30 грудня у Національному музеї імені Андрея Шептицького відкриють виставковий проєкт «Монументальне мистетво Святослава Гординського: начерки, рисунки, проєкти» до 115-ої річниці від дня народження художника.
Святослав Гординський (1906–1993) – всебічно обдарований митець, який залишив багату спадщину в царинах малярства, поезії, літературної та мистецької критики, художнього перекладу, мистецтвознавства. Маестро Гординський був також визнаним майстром монументальних розписів на християнську сакральну тематику. Мозаїки, стінописи та іконостаси його авторства прикрашають 56 храмів у Європі, в Канаді, у США й Австралії.
Виставка «Монументальне мистецтво Святослава Гординського: начерки, рисунки, проєкти» має на меті представити глядачам процес втілення художнього задуму митця: від начерку-рисунку до проєкту, за яким згодом виконано монументальні твори. До церковних розписів художник звернувся, вже перебуваючи на еміграції у США (зі Львова С. Гординський виїхав у березні 1944 року, бо з приходом радянської влади не бачив перспектив для своєї творчості). Стінописами його авторства оздоблено чимало храмів у світі, як-от церкву Христа-Царя у Філадельфії, церкву Св. Варвари у Відні, собор Покрови Пресвятої Богородиці та св. апостола Андрія Первозваного в Мюнхені.
Упродовж 2005–2013 років дочки митця Лада Гординська-Кая та Лариса Гординська передали в дарунок Національному музею у Львові ім. А. Шептицького 665 рисунків і начерків свого батька. Третину збірки становлять шкіци та проєкти монументальних розписів і мозаїчних панно. Саме ця частина колекції надихнула кураторку Оксану Гринів на створення виставкового проєкту «Монументальне мистецтво Святослава Гординського: начерки, рисунки, проєкти».
Зокрема, на виставці представлено по декілька підготовчих робіт на сюжети «Преображення Господнє» та «Розп’яття з пристоячими», які передували проєктам мозаїк собору Св. Софії в Римі. Над оздобленням цього собору маестро Гординський трудився близько 25 років.
Експоновані шкіци та проєкти монументальних розписів храмів доповнено текстами про їхню історію і місцезнаходження, про час і деякі подробиці праці С. Гординського над оздобленням інтер’єрів певних сакральних будівель.
В експозиції також показано проєкти іконостасів С. Гординського до двох каплиць у США і до церкви Св. Івана Хрестителя в Нью-Йорку. Ці роботи, як і рисунки до проєктів стінописів чи мозаїк, засвідчують високу майстерність художника, якому були під силу і вишукані, мініатюрних розмірів, малюнки, і монументальні розписи, що збагачують інтер’єри українських католицьких та православних церков у діаспорі.
Виставка триватиме до 28 лютого 2022 року.
СВЯТОСЛАВ ГОРДИНСЬКИЙ – інформаційна довідка
Графік, художник-монументаліст, поет, перекладач, публіцист, редактор, літературний і мистецький критик.
Народився 30 грудня 1906 року в Коломиї на Прикарпатті (тепер – Івано-Франківська обл.). Після закінчення екстерном у 1924 році Академічної гімназії у Львові протягом 1924–1927 років студіював рисунок і малярство в Мистецькій школі Олекси Новаківського. Відтак навчався в Берліні, в Академії мистецтв і в Українському науковому інституті (1927–1928), а згодом – у Парижі, в Академії Жуліана (1928–1929) та в Академії модерну Фернана Леже (1929–1931). Захоплювався культурою давнього візантійського іконопису й естетичними концепціями авангардного мистецтва: кубізмом, футуризмом, конструктивізмом і супрематизмом. Його модерним пошукам у малярстві передувало пізнання африканської пластики та мистецтва Стародавнього Єгипту й Ассирії.
У 1931 році С. Гординський повернувся до Львова, де став одним із ініціаторів створення Асоціації незалежних українських митців (АНУМ) і зосередив свою діяльність головно навколо цієї групи. Художник працював у галузях станкової, книжкової та плакатної графіки, а також театральної сценографії.
Упродовж 1939–1941 років С. Гординський перебував у Кракові. Був художнім редактором і автором друкованої продукції «Українського видавництва» (Краків–Львів), редагував літературно мистецький місячник «Ілюстровані вісті» (1940ؘ–1941). У 1944 році вимушено емігрував до Німеччини, відтак 1949 року – до США, де брав активну участь у культурно-мистецькому житті українців Америки.
У численній мистецтвознавчій спадщині С. Гординського – монографічні дослідження про знакових українських митців (Тараса Шевченка, Миколу Глущенка, Павла Ковжуна, Олександра Архипенка та ін.) і сотні статей, опублікованих на шпальтах часописів «Сучасність» (Мюнхен), «Нотатки з мистецтва» (Філадельфія), «Свобода» (Нью-Йорк) тощо.
Творчі надбання іконописця та художника-монументаліста Святослава Гординського представляють тогочасне новітнє сакральне мистецтво. Перебуваючи під впливом Михайла Бойчука, Святослав Гординський сформував свою мистецьку концепцію, сперту на візантійські канони.
Від 1992 року С. Гординський – почесний громадянин Львова. Згідно зі заповітом митця частину його творчого доробку, бібліотеку й архів передано до Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького. Роботи художника зберігаються в музейних і приватних колекціях України та світу.
Святослав Гординський помер 20 (за іншими даними – 8) травня 1993 року в м. Вероні (штат Нью-Джерсі, США).